Häng med Robin på jobbet!
Så går ett montage till
– Vår del av arbetet börjar med att alla hyresgäster eller lägenhetsinnehavare får en avisering om att vi ska komma. Aviseringen sker i god tid före dess att arbetet ska ut-föras, för att den som bor i lägenheten ska hinna plocka undan och förbereda, berättar Robin Carlsson och fortsätter:
– När det sedan är dags för fönsterbyte börjar vi med en okulär besiktning, där vi dokumenterar skador och liknande i vår egen app.
Denna dokumentation kan sedan beställaren enkelt ta del av via en så kallad observationsinloggning i vår digitala app för egenkontroll.
Ordning och reda
– Nästa steg är att vi skyddstäcker möb-ler och golv, för att vara säkra på att inte smutsa ner eller orsaka några skador. Hur tillträde till lägenheten sker varierar från projekt till projekt. Ofta har montö-rerna tillgång till en huvudnyckel.
– Men om så är fallet framgår det tydligt vid aviseringen, och de boende får alltid ge sitt tillstånd till att vi går in och utför montaget om de inte är hemma. På tal om tillträde, hur funkar det med husdjur?
– Det är aldrig några problem! Vissa väljer att vara hemma tillsammans med dju-ren när vi kommer, vissa väljer att spärra av lägenheten för att vi ska kunna jobba ”husdjursfritt”, säger Robin Carlsson.
Städar och gör fint
När de nya fönstren är på plats går mon-tagejobbet in i slutfasen.
– Då monterar vi persienner, fogar kring lister och utför lite andra kringjobb. Beroende på årstid försöker vi anpassa oss efter vädrets förutsättningar, för att inte släppa in alltför mycket kall eller varm luft. När allt är färdigt städar vi och dammsuger efter oss.
– Innan vi går vidare till nästa lägenhet lämnar vi alltid en folder med tydlig sköt-selinformation om hur fönstren ska putsas och hur beslagen ska smörjas.
Avslutningsvis, vad är hemligheten bakom ett lyckat montage?
– En del hyresgäster eller lägenhetsinneha-vare kan vara oroliga inför ett fönsterbyte. Men det är sällan, för att inte säga aldrig, några problem när det väl är dags. Det är extra kul när man får fin feedback från nå-gon som inledningsvis har varit lite skeptisk, säger Robin Carlsson och tillägger:
– Med tydlig information och ett trevligt bemötande löser sig det mesta!